پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۹۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۵۴۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۸۰۵۰ مورد

چهارشنبه ٤ دی ١٣٩٨ ساعت ١٣:٣ ب.ظ   ( بازدید : 365 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن توصیه بر استفاده از کوله پشتی مناسب توسط دانش آموزان و نوجوانان، گفت: وزن مجاز کوله پشتی سالم، 10درصد وزن بدن است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر افشین دلشاد با بیان اینکه کوله پشتی، یکی از وسایل مورد استفاده در تمام گروه‌های دانش آموزی است، اظهار کرد: عادت به استفاده از کوله پشتی‌های غیرارگونومیک می‌تواند منجر به آسیب‌های پنهان و آشکاری بر بدن از جنبه‌های فیزیولوژیکی متابولیکی و قلبی- تنفسی و بیومکانیکی شود.

وی آسیب های بیومکانیکی را نظیر افزایش انحنای کمری، انحراف جانبی ستون مهره‌ها، خستگی بدنی زودرس، اختلالات اسکلتی- عضلانی نظیر درد کمر و شانه و تغییرات الگوی راه رفتن دانست.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله در نوجوانان که هنوز عضلات، مفاصل و استخوان‌های آنان تا پایان دوره بلوغ و در حدود سن 19 سالگی مراحل تکاملی و رشد فیزیکی خود را طی کرده و مستعد بیشترین ضایعات و آسیب‌های ممکن هستند، از حساسیت مضاعف برخوردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه از سال 1390 به صورت متمرکز در سطح ملی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های اسکلتی- عضلانی برنامه ریزی شده است، گفت: علاوه بر تدوین بسته ی سلامت استخوان و اختلالات همراه جهت مدیریت بیماری های پوکی استخوان و کمردرد، تعیین مداخلاتی با هدف پیشگیری از بروز بیماری های اسکلتی- عضلانی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر دلشاد طرح کوله پشتی سالم را یکی از همین مداخلات پیشگیرانه دانست و افزود: این طرح با هدف معرفی شاخص‌های کوله پشتی ارگونومیک جهت پیشگیری از آسیب های اسکلتی- عضلانی مرتبط به استفاده از کوله پشتی های ناسالم طراحی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات متعدد شاخص وزن، مهم‌ترین شاخص کوله پشتی سالم است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر مطالعات از جمله مطالعه «هنجار وزن کوله دانش آموزان ایرانی» که بیشترین حجم نمونه در بین مطالعات انجام شده را دارا است، یادآور شد: حداکثر وزن مجاز کوله پشتی 10 درصد وزن بدن تعیین شده است.


منبع : ت1-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.